18 maj, 2012

Hälsovinst!

När jag fick veta att jag hade högt blodtryck när jag var 37 var det jobbigt, jag var ju så ung! Trots att jag var tung så hade jag aldrig haft tendenser till högt blodtryck, inte ens under någon av mina graviditeter. Men visst, jag var tung och jag rökte även om jag redan då tränade en del.
Jag fick omgående medicin och fick börja gå på regelbundna kontroller.
Ett år senare fick jag också diagnosen Hypotyreos.
Idag, 1 1/2 år sen jag började medicinera, är det tre månader sedan jag tog sista blodtryckstabletten. Nu har jag kollat blodtrycket tre gånger under sista två veckorna. Alla gånger har det varit bra. Idag var det 132/80.
Jag ska på uppföljningssamtal till läkaren i början av juni men som det ser ut finns ingen anledning till att börja äta medicin igen!
Den läkaren som skrev ut medicinen talade om för mig att jag skulle räkna med att äta medicin resten av mitt liv.
Han hade fel!
Jag har gjort stora förändringar i mitt liv;
Rökfri sedan 16 månader.
LCHF "min egen variant" sedan 3 månader (lågkolhydratkost är lämpligt både för den som har problem med högt blodtryck och för den som har hypotyreos)
Regelbunden träning (4-6 pass i veckan) - Både styrketräning och konditionsträning
Viktminskning om än långsam så stadigt nedåt.
Jag äter extra tillskott D-vitamin (och numera också selen och jod)

Jag är GLAD! ♥



2 kommentarer:

  1. Härligt Camilla! Du är inspirerande och gör mig alltid glad! Har nu på kort tid fått höra från flera människor att de tycker du ger suveräna pass! Fast de har varit tveksamma innan...bra jobbat! Kramar i mängder

    SvaraRadera
  2. Åh, tack vad glad jag blir ♥

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...