16 januari, 2014

Mina tankar om livsstilsförändringar

Har ni läst Lofsans inlägg om hållbar livsstil? Om inte så kan ni läsa det här http://www.lofsan.se/hallbar-livsstil/.

Jag tänker också så. Att mina förändringar, så långt det är möjligt, är såna som jag ska kunna leva med hela mitt liv. Inte en förändring som att jag tar bort sockret under en period, utan att jag varje vecka planerar min träning och lägger upp mål med den och att jag hela tiden har en tanke med vad jag äter. Det jag äter ska så långt det är möjligt och ibland rimligt, vara bra bränsle för min kropp. Min kropp är redan lite sänkt med tanke på min hypotyreos och bara det gör att jag måste inse att det tar tid att komma dit jag vill, även om jag är på god väg.
I praktiken betyder det att jag försöker äta bra till 90% och har 20% som är lite sämre eller vad man nu vill kalla det. För mig är det hållbart i längden. Jag vill inte dieta hela mitt liv, jag vill leva. Och jag vill också leva på ett sätt som min kropp mår bra av, så att kroppen orkar med de saker jag vill göra. Men visst, vissa perioder så kör jag hårdare, både med träning och kost och andra perioder saktar jag farten. Men jag slutar aldrig. Hänger ni med? Jag slutar inte träna under långa perioder, jag överäter inte under långa perioder och med långa perioder menar jag månadsvis, inte ett par veckor över jul och nyår. Förr kunde jag viktväkta i tre månader för att sen äta enligt gamla vanor i sex månader. Jag shakade Cambridge i sju veckor och rasade 11 kg. När kuren var slut fortsatte jag äta som innan. För att jag inte hade nån plan, för att jag inte förstod att det jag gjorde var att sätta mig själv på svältkur. Det enda som hände var att jag gick upp ett par kilon till. Shakes som hjälpmedel eller kickstart med en efterföljande plan javisst, men inte som quickfix.
Det finns ingen quickfix och ingen genväg till en stark och välmående kropp och själ.
Nu bygger jag jag sakta men säkert upp en kropp med mer muskler, mindre fett och bra kondition. Jag har ett hjärta som är starkt och uthålligt.



Sommaren 2010.
På väg hem från Cypern. Svettig, otränad och mår skit inombords.
Byxor från Kappahl strl 54.



Hösten 2013.
Pigg, glad, lättare och hyfsat vältränad.
Klänning från Indiska i en "normal" XL





1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...