15 november, 2013

Proteinbollar och proteinbar med chokladsmak

Jag som egentligen inte gillar att baka, tycker ändå att det är med egna bars är väldigt kul att hålla på med. Jag provar andras recept och ibland förändrar jag dem lite. Som idag när skulle göra fler av Linns raw chokladbars, då tillsatte jag proteinpulver med chokladsmak och rullade dem i kokos! En enkel förändring som ändå gjorde att det blev en helt annan grej.
Sen har jag också gjort ett recept från PT by Emma, en hemmagjord proteinbar med smak av choklad.




Proteinbollar med kokostopping
13 bollar

2 dl torkade ekologiska dadlar
2 dl sötmandel
1 dl cashewnötter
3 msk rå ekologisk kakao*
1 msk proteinpulver choklad (jag hade Dalblads)
2 msk kokosolja
2 1/2 msk vatten

Kör i matberedare och rulla sen bollar i kokos.
Står en vecka i kylen. 






Hemmagjord proteinbar med smak av choklad
15 dadlar
1 banan
1 1/2 dl kvarg
1 dl mjölk
1 dl äggvita
1 1/2 dl havregryn
1/2 dl kakao
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa alla ingredienser i en matberedare tills det är ordentligt blandat. Häll upp smeten i en bakplåtspappersklädd form (sklicka skålen) och ställ in i ugnen runt 20 minuter. Ta ut och låt svalva innan du lossar kakan från pappret och skär den i bitar. Förvara i kylen eller frysen.

Emma har massor av bra recept! Kika in här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...