13 november, 2013

Mina bästa kvargtips


Jag äter kvarg istället för yoghurt och fil.
Den har låg fetthalt, högt proteininnehåll och mättar bra. Den innehåller kalcium och är en billig proteinkälla. Jag äter det till frukost eller som mellanmål.
Kvarg görs av flera olika tillverkare, kvarg och Kesella är tex samma sak.
Personligen tycker jag att Coops egen, ICA´s egen samt Lidls kvargyoghurt är bäst. En del sorter är väldigt tjocka och då kan man blanda ut en portion med lite vatten eller Funlight/saft (ja, jag vet att Funlight innehåller ajabajagrejer så det behöver ingen påpeka). Vill du smaksätta en portion med tex Funligt så räcker 1 msk gott och väl, är konsistensen fortfarande för tjock så kan du spä ut med vatten. Man får prova sig fram. Vill du ha den lite söt kan du använda steviaströ. När det gäller smaksatt kvarg föredrar jag Lindahls vanilj och jordgubb. Men även Kesellas smaksatta är goda, men de innehåller ganska mycket socker. Så man kanske inte äter det alltför ofta.

* Ät kvargen istället för yoghurt, med müsli eller granola.
* Ät kvargen med hallon, blåbär, russin, kokosflingor och/eller gojibär.
* Ät kvarg med frukt och lite nötter. Naturella cashewnötter eller hasselnötter.
* Blanda lika delar kvarg och keso. Ät med hallon.
* Gör smoothie. Kör kvarg, lite mjölk, en banan och lite hallon i mixern. Späd med mer mjölk eller vatten om du tycker det är för tjockt.
* Gör glass. Mixa 250 g kvarg med 200 g frusna bär, 1 äggvita, ½ dl mjölk och steviaströ. Ät direkt eller frys.
* Blanda naturell kvarg med smaksatt kvarg.
* Man kan göra kalla såser på kvarg. Ska dock erkänna att jag är dålig på det, jag tycker att det blir för surt.
Självklart man äta den som den är också!




1 kommentar:

  1. Visst är det kanonbra! Jag gjorde egen kvarg för många år sen, då fanns den inte att köpa i affären. Jag hällde bara naturell yoghurt i en melittatratt med filter så rann vasslen av, den kunde man sen använda i bakning om man ville. Jag använde kvargen till att göra färskost. Nu finns det ingen anledning att kladda själv, då kvargen är så billig. Det blir dyrare att göra själv.
    Jag använder kvargen till osötade bär, men också som smörgåspålägg med nån grönsak på. Om man vill runda av kvargen så kan man blanda med turkisk yoghurt den - 10%iga. Användningen är oändlig!
    Kramis Anja

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...