14 juli, 2013

Milen och reflektion över framsteg

Jag har sprungit milen igen, den här gången på löpbandet på gymmet.
Jag började sakta de första minuterna men sen försökte jag ligga mellan 9-10 km/h. För mig har det varit ett stort steg att närma mig 10 km/h. När jag började med mina intervaller strax innan jul så började jag med att gå en minut på 6:an, en minut på 7:an och sen springa 1 minut på 8:an. I 20 minuter. Efter det var jag helt slut. Men det har gått fort att öka på och jag är stolt över att jag idag kan springa en mil med bara några korta pauser där jag går fort. Idag tog milen 65 minuter och målet är att nå under 60 minuter.
Men med tanke på att jag gått från otränad och en vikt långt över 100 så är jag jäkligt nöjd med mig själv för varje gång jag checkar av en mils runda. Men jag är också helt säker på att jag har styrketräningen att tacka för att jag orkar springa. Starka ben, rygg och bål, det hjälper enormt.
Nu närmar sig Tällbergs kvartsmara och jag kommer att försöka ligga på tre löppass i veckan men känner mig ganska lugn. Det är ju inte så att jag åker dit för att tävla mot någon annan än mig själv.
Det svåra för mig blir att hitta ett bra tempo så jag orkar hela loppet, att inte dras med av de som är snabbare men samtidigt kanske det får mig att prestera bättre. Jag vet inte. Vi får se efter loppet hur det gick. Det är ju första loppet nånsin för mig.

Nu hänger jag i soffan med barnen, i mina kompressionsstrumpor. Inte snyggt men ack så skönt.

Veckans träning:

Måndag: Gruppträning om jag hinner (ska iväg och fixa pass och till Borlänge eller Falun fram och tillbaka)
Tisdag: Backe på morgonen samt instruktörsklasser i T-Core & T-Ball på kvällen
Onsdag:  Löpning
Torsdag: Resdag 70 mil. Promenad på kvällen tänker jag.
Fredag: Löpning
Lördag: Promenad
Söndag: Löpning

Det vankas semester på Solen & Vindarnas Ö. Ser fram emot att lufta joggingskorna där :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...