02 mars, 2013

Vilodag - Nödvändigt eller inte

Jag vet att det finns de som har synpunkter på min mängd träning. Och bara för att glädja er så ska jag nu göra ett inlägg om vilodag.
Efter de två tuffa passen igår så känns det skönt, kroppen är mör och jag har träningsvärk i armarna.
Vilodagar är ingalunda nödvändiga, man kan absolut träna 7 dagar i veckan. Men det beror på vad och hur du tränar.
Se över ditt träningsschema. OM du tränar riktigt hårt alla träningsdagar så behöver kroppen ordentlig vila.
Men har du träningsdagar med lugnare pass så är det inte nödvändigt.
Om du ska ha vilodagar eller inte beror också på hur träningsvan du är, om du är otränad så är det inte att rekommendera att börja träna hårt flera eller alla dagar i veckan. Börja med tre dagar och utöka istället.
Jag har tränat regelbundet i nästan tre år och under sista året 5-6 dagar i veckan. Jag är träningsvan och min kropp fixar det.
Man får många synpunkter på hur man lever när man som jag är öppen på sociala medier, jag är öppen både på Facebook, Twitter och Instagram.
Men jag känner min kropp väl vid det här laget. Jag har pressat den med långa och tuffa pass, jag har kört korta pass och jag har provat på en hel hög olika träningssätt. Jag är mycket kvar att göra och mycket kvar att lära men jag känner min kropp. När kroppen säjer vila så gör jag det. Jag känner direkt det är nåt "skit" i kroppen och om det ska till extra vila eller om jag ska fortsätta men kanske i ett lugnare tempo.
Man lär sig oerhört mycket genom att lyssna på kroppen, att läsa på och vara nyfiken.
Jag tränar hyfsat hårt och har därför en vilodag inplanerad varje vecka. Ibland hoppar jag över den men oftast vilar jag.

Kom ihåg att vilodag inte behöver betyda att du ska ligga i soffan en hel dag. Du kan ta en promenad, kanske åka skidor med barnen eller sticka iväg och bada.



2 kommentarer:

  1. Jag kör med två vilodagar..vilket är behövligt, jag känner hur sliten kroppen är på tisdagarna när jag kört 4 dagar på raken. Idealt vore väl att ha vilodag tisdag och fredag istället för onsdag och fredag som jag har nu, men innebandyn är ju så rolig att jag bytte från tisdag till onsdag...fast jag funderar på att lägga in en kortare löprunda på onsdagsmornar när vintern är slut..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det där du skriver som jag tycker är så viktigt. Att lära känna sin kropp så att man känner att det är dags för vila. Att anpassa vilodagarna efter den träning som man verkligen gillar är kanon. Kroppen får energi av det som är roligt!

      Att lägga in en kort löprunda är väl en jättebra idé. Kort och kanske intervaller? Intervaller ger mer men tar mindre tid.
      Jag kör två korta intervallpass i veckan, visserligen på löpband. 20 minuter korta och jag lägger dem efter nåt av de gruppträningspass som jag går på.

      Kör hårt!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...