22 september, 2013

Formtoppen 2013 och check på tredje utmaningen!


Formtoppen - Sälen - 2013

Jag och Helena åkte upp på Högis och hämtade ut våra nummerlappar och sen tog vi bil ner till starten. Starten gick uppe på toppen av Gustavbacken, Lindvallen. Vi var ute i god tid och tog en kaffe innan vi åkte liften upp till starten. Det var jättefint väder men blåste ganska kallt. Jag var lite i valet och kvalet hur mycket kläder jag skulle ha på mig men bestämde att underställströja och funktionströja fick räcka. Löparjackan packade jag ner i påsen som funktionärerna skulle köra till målet vid Högis.

Första 2,5 km var det uppför, jag var pigg i benen men kände av snuvan och hade det lite tufft med orken och kände mig kall i blåsten. Men när vi kom uppåt, och det planade ut så var jag varm och kände att det här kommer jag att fixa. Jag drog igång intervallen på telefonen, planen var att springa 5 minuter och gå 30 sekunder och jag körde så tills jag kom ikapp ett gäng tjejer som höll ett bra tempo nerför fjället och då kändes det så bra att jag struntade i intervallerna och bara sprang på. Att springa i en klunga och känna att man orkar hålla samma tempo i fler kilometer är en fantastisk känsla, speciellt när man som jag alltid varit den som varit sist... men nu sprang vi på och jag hade rygg på en tjej som var en van terränglöpare, det syntes på hennes lätta steg och hur hon valde väg i den ojämna terrängen.   

Att springa i terräng var ju nåt nytt för både mig och Helena, det var ju inte som att vi tränat på det direkt. Jag känner av fotlederna idag, hopp och skutt mellan stenar och myr, springa på blöta spångar och i ljung.. ja, helt annorlunda än ett asfaltslopp.. Men väldigt kul! Så det blir nog fler gånger :-) Men jag hoppas på en bättre uppladdning nästa gång, snuva och soffliggande i fem dagar är inte det bästa. Men jag är nöjd och tackar min kropp för att den starkt bär mig genom mina utmaningar!



Uppvärmning inför start, både 10 & 5 km startade samtidigt.


Bild efter målgång! Jäkligt nöjda! Jag ser inte klok ut i keps men älskar att springa i den :-)
Ps! Feedback till arrangören; ett bord med fyllda vattenmuggar direkt vid målgången vore kanon! Att stå i lång kö för att få ett glas vatten, när man precis sprungit en mil och är beroende av att direkt fylla på med vätska, är ingen jättehit.


Inget diplom eller medalj den här gången, sparar nummerlappen då ;-)


På kvällen firade vi med en god middag och vin på Gustav Grill & Bar. Och smidde nya planer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...