12 juli, 2013

Träna på semestern?

Tränar du på din semester? Eller tar du ett uppehåll? Jag vet många som lägger ner träningen under hela sin semester och valet är såklart helt fritt. Men för min del så fortsätter träningen. Inte bara för att jag har några lopp inplanerade utan för att det är skönt att träna när man är ledig och kan träna när som helst under dagen. Träna på morgonen utan att stressa eller mitt på dagen om man så vill. Slappa hela dagen och sen ge järnet på gymmet eller i löparspåret på kvällen. Köra ett kort styrkepass på gräsmattan när ungarna är med. Varianterna är många. Jag tycker också att det är bättre att träna regelbundet hela året än att göra långa uppehåll som sen gör att det är svårt att komma tillbaka igen, både motivationsmässigt men också för att man snabbt tappar tex muskler. Men mest för motivationen faktiskt.
Jag brukar ta en vecka helt off från träningen och det är när vi reser utomlands, varje år har jag packat ner träningskläderna och varje år har de legat orörda. För att det varit så fantastiskt skönt att bara slappa i solen. Ibland har det blivit nåt vattengympapass och lite promenader såklart men oftast inte mer än så. Och jag har inte heller dåligt samvete, jag tränar alltid annars. Bara sjukdom stoppar mig egentligen. Men att inte träna på hela semestern? Nope, inte i min värld :-)

Nu har jag och barnen varit hos min pappa i Oslo några dagar. Samma dag som vi reste så sprang jag en korttur på 4 km på  morgonen och vips så var dagens träning avklarad. Sen på onsdagen så var vi på Tusenfryd, som är Norges största nöjespark. Ingen träning den dagen men väl promenerande i 7 timmar (tack och lov för en stark rygg och mage som gjorde att jag inte hade ont nånstans trots att jag inte satt ner många minuter på hela dagen)... plus ett par km promenad till en restaurang på kvällen. I går blev det en morgonjogg runt kvarteret som avslutades med backintervaller. Nästan 6 km blev det totalt på rundan och sen låg jag på stranden med barnen resten av dagen.

Idag lång bilresa hem och jag hade en tanke på att åka på gymmet på kvällen men vi stack ut och plockade lite hjortron så en timme i skogen och gång i myrmark fick bli dagens vardagsmotion.

Lite bilder..







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...