18 oktober, 2008

Lättad och lite förbannad

I går hade jag en läkartid igen kl.10.
Sänkan var inte bra och läkaren kliade sig i huvudet när han såg mitt fortfarande svullna ansikte.
Han bläddrade lite i nån medicinbok och det hela slutade med att han skickade en akutremiss till Falu lasarett och Öron/Näsa/Hals jouren.
Jag ringde Henke som kom hem från jobbet, roddade med syrran så att hon och hennes man skulle hämta barnen och sen drog vi iväg.
20 mil senare stod vi utanför entrén till lasarettet, på mottagningen tittade de noga på mig och sa att det måste vara en tand!?
Jaha.
De gav mig då dubbel dos citadon och en antiinflammatorisk tablett (jag var så smärtpåverkade att jag nästan inte kunde sitta upp då).
Vi fick en ny remiss, till käk-kirurgen och en väntetid på 1 1/2 timme.

Passade på att hälsa på yngsta syrran på jobbet, hon är ju sjuksyster och jobbar på Falu Lasarett.
Käkkirurgen tog lite röntgenbilder och såg direkt att det var en tand i vänstra käken som dött och att det var därför som jag nu var inflammerad i halva ansiktet, med stora varbildningar överallt...
Varför skickade din läkare i Sälen dig inte till tandläkaren? undrade han.
Jag svarade bara att han knackat på mina tänder men eftersom jag inte hade ont (såklart eftersom tanden var död!!) så trodde han väl inte att det var nåt sånt..

Enligt tandläkaren så beror det nästan alltid på någon tand när man blir svullen på det sättet som jag blivit.
Men jag är ju ingen läkare så det kunde ju inte jag veta men läkaren jag besökte i tisdags (och i dag på morgonen) borde kanske ha föreslagit att jag skulle kollat tänderna även om de inte gjorde ont.

Tanden borrades upp och är nu öppen för att det ska dränera sig själv, trycket i ansiktet blev mindre direkt.
Vi åkte hemåt igen, lättade för att fått veta anledningen till min enorma smärta och svullnad men förbannade för att läkaren i Sälen inte föreslagit denna åtgärd för flera dagar sen.

Nu äter jag dubbel dos penicillin och lite starkare värktabletter, jag är fortfarande lite svullen men har inte ont om jag inte trycker på svullnaden.
Jag ska ringa min tandläkare på måndag så de får fortsätta jobbet med att rotfylla tanden.

Det blev en smärtsam vecka och en dyr avslutning på det hela men jag har inte ont längre och det är det viktiga!

2 kommentarer:

  1. Anonym1:34 em

    Åhh stackare! Inte kul med såna besvär.Ja inte kan man gissa att det är tanden. hoppas du blir bra nu:)/Milkalisa

    SvaraRadera
  2. Fy vad jobbigt! Otroligt att inte läkaren här tänkte på det, när de kom på det direkt i Falun. Men skönt att det var något som de kunde göra något åt åtminstone. Kram Anna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...